WAT IS NATUUR
Een alomvattend begrip voor alle interacties tussen alle vormen van leven
De mens is onderdeel van de natuur en kan hiervan niet worden gescheiden. Uniek voor de mens is dat zij bedoeld en onbedoeld het evenwicht in de gemeenschap van alle levensvormen diepgaand beïnvloedt. De gevolgen daarvan zijn merkbaar door afnemende biodiversiteit, klimaatverandering, verlies van gezondheid, grondstoffen-schaarste en maatschappelijke polarisatie.
Zulke gevolgen zetten aan tot een grondige reflectie over de plaats en rol als mens op deze Aarde en belangrijker nog: tot ingrijpende veranderingen in onze omgang met de overige natuur. Het bewustzijn deel uit te maken van de natuur, zelf natuur te zijn, kan zulke veranderingen motiveren, kan ons leren met de natuur samen te werken. Dat bewustzijn leidt ook tot herbezinning op omgangsvormen, bronnen van waarheid (wetenschappelijke en inheemse kennis) en vormen van kunst.
MISSIE
Het verbinden van wetenschap, kunst en levenservaring in partnerschap met natuur
NatuurCollege nodigt mensen uit om zich bewust te worden van het leven zelf; van hun natuurlijke omgeving en de mogelijkheden die ontstaan wanneer er sprake is van een verbinding met die omgeving en met het innerlijke, authentieke zelf. Van hieruit kan een ‘duurzaamheid van binnenuit’ ontstaan.
NatuurCollege brengt onderzoekers, docenten(teams) en kunstenaars samen om actief deze vorm van relatie en verbinding te ervaren en te onderzoeken, te onderwijzen of in de praktijk te brengen. Door intense beleving van én met de natuur kan de grotere samenhang tussen mens en wereld worden gedeeld (verwonderen), worden partnerschappen gevormd (verbinden) en gewoonten en oordelen aangepast (veranderen).
VISIE
Het menselijk ervaren staat centraal
Het ontwikkelen van het bewustzijn dat je deel uitmaakt van de natuur zet je verhouding tot natuur op scherp en beïnvloedt je beeldvorming en gedrag. Het besef deel uit te maken van de natuur, zelf natuur te zijn, kan veranderingen teweegbrengen die mensen kunnen leren met de natuur samen te werken, in partnerschap. Het begeleiden hiervan vraagt om een transformatie op tenminste vier niveaus:
1 / Bereidheid tot innerlijke verandering; van observeren naar deelzijn en openstaan voor de emoties die dit proces kan oproepen.
2 / Ontwikkeling van het vermogen om onszelf ten opzichte van de minerale, de microbiële, de planten- en de dierenwereld te ervaren.
3 / Onderwijzen van ‘natuurvaardigheden’: het overbrengen van (praktische) vaardigheden hoe om te gaan met onze natuurlijke omgeving vanuit het bewustzijn dat we er deel van uitmaken.
4 / Levenslangleren: het vertalen van natuurverbondenheid naar de eigen werk- en leefsituatie.
Deze vier niveaus geven richting aan het ‘leerconcept’ van NatuurCollege. Doel van het leerconcept is de kwaliteit en de veelzijdigheid van onderzoek te verbeteren, de kwaliteit en variatie in het aanbod van onderwijs te stimuleren, en een gedeeld gevoel van verbinding als mensen met de natuur na te streven.
AANPAK
Het verkennen, verbreden en verrijken van leeromgevingen
NatuurCollege stimuleert docenten, onderzoekers en verbeelders om met elkaar nieuwe leeromgevingen te ontwikkelen in partnerschap met natuur.
NatuurCollege werkt vanuit drie pijlers:
Pijler 1
NatuurCollege-onderwijs
Het stimuleren en ontwikkelen van leeromgevingen voor beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs (MBO, HBO, WO en levenslang leren). Het ondersteunen van docenten(teams) die actief vanuit een partnerschap met natuur hun onderwijs willen opzetten en in de praktijk willen brengen.
Pijler 2
NatuurCollege-leerstoel
Het analyseren van de wijze waarop maatschappelijke instellingen en (openbaar) bestuur mens-natuurrelaties in beleid en praktijk kunnen faciliteren of belemmeren. Welke rol heeft begrip en interactie met natuur in mens- en wereldbeelden bij de grote vraagstukken van deze tijd?
Pijler 3
NatuurCollege-verbeelding
Het verkennen, verbreden en verrijken van hedendaagse natuurbeelden en ervaringen in kunst, ontwerp en (landschaps)architectuur.
Het bestuur
NatuurCollege is een netwerkorganisatie. Het onbezoldigde bestuur is verantwoordelijk voor het inkleuren van de missie.

“Door ons bewust te zijn dat we een deel zijn van een geheel van leven, kunnen we ons daarmee verbinden evenals met het natuurlijke in onszelf en onze medemens.”
Prinses Irene richt zich op het herstel van de relatie tussen mens en natuur. In 2000 richtte zij het NatuurCollege op, een maatschappelijke organisatie die zich inzet voor behoud en waardering van de natuurlijke leefomgeving door persoonlijke betrokkenheid en bewustwording te bevorderen. Hierbij ligt de nadruk op de eenheid van het leven. In haar werk krijgen natuurlijk leiderschap en de binnenkant van duurzaamheid speciale aandacht.
In Zuid Afrika ontwikkelde zij een trainingsprogramma, Spirit of the Wild, waarin onder ander gidsen van nationale parken getraind worden om toeristen in wezenlijk contact te brengen met de natuur. In Nederland nam zij het initiatief tot een soortgelijk programma genaamd ‘NatuurWijs’ om schoolkinderen weer echt in contact te brengen met de natuur. Naast de activiteiten rondom deze projecten geeft zij lezingen en cursussen. Irene van Lippe-Biesterfeld heeft een groot aantal boeken geschreven waaronder ‘Dialoog met de natuur’, ‘Aarde ik hou van jou’, ‘Leven in verbinding’ en meest recent ‘Bergplaas – een verhaal’.


Albert Jan Slomp is penningmeester van NatuurCollege. Hij heeft algemene economie gestudeerd en is inmiddels meer dan 25 jaar actief in diverse management en financiële functies. Respect voor medemens en leven in verbondenheid met de natuur zijn belangrijke waarden voor Albert Jan. De afgelopen jaren heeft hij zich ontwikkeld als veranderkundige. Zijn passie is het ontwikkelen van verandervermogen in een werkomgeving. Bij het begeleiden van transities stelt hij juist de persoonlijke ontwikkeling centraal. In zijn werk, waar de focus ligt op organisatieontwikkeling en persoonlijk leiderschap, talentontwikkeling, vitaliteit en bevlogenheid, heeft hij ervaren hoe zeer het wereldbeeld van mensen afhangt van de relatie met de natuur. Het integreren van dit inzicht in beslissingen en beleid ziet hij als zijn uitdaging.

Peter Blom was werkzaam bij Triodos Bank sinds de oprichting van de bank in 1980 en vele jaren de CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur (tot 21 mei 2021) Vanaf 1 september 2021 is hij lid van de Raad van Commissarissen van de Nederlandsche Bank. Hij is oprichter en van de Global Alliance for Banking on Values, een wereldwijde organisatie van meer dan 65 duurzame banken in 2009 en 12 jaar de Chair of the Board. Hij is met Klaas van Egmond en Herman Wijffels oprichter van het Sustainable Finance Lab en daar nu co-voorzitter. Tot slot is hij voorzitter van de Raad van Toezicht van MVO Nederland, bestuurs(lid) van de Club van Rome, voorzitter van het CPC (Toezichtorgaan CPB), voorzitter van de Raad van Toezicht van BD Grondbeheer en penningmeester van het bestuur van de Stichting Praemium Erasmianum (Erasmus Prijs).

Willem Ferwerda studeerde tropische ecologie en milieukunde in Nederland en Colombia. Hij is directeur en oprichter van Commonland, een organisatie die lange termijn en grootschalige landschapsherstelprojecten ontwikkelt met boeren, natuurorganisaties en bedrijven lokaal, en bedrijven en investeerders internationaal. Hij heeft hiervoor het ‘4 returns framework’ voor een gebiedsgerichte aanpak ontwikkeld: elk te herstellen gebied resulteert in vier ‘returns’; inspirationele, sociale, natuur en financiële returns. Commonland is actief in meer dan 15 landen, waaronder Nederland waar het Wij.Land en het netwerk Voor de Oogst van Morgen heeft opgezet. Van 2000-2012 was hij directeur van het Nederlandse kantoor van de IUCN (International Union for Conservation of Nature). In deze periode zette hij o.a. een internationaal natuurbehoudprogramma op, dat 1500 projecten heeft gefinancierd. In 2005 richtte hij Leaders for Nature op, een internationaal bedrijven netwerk om biodiversiteit op de agenda te zetten. Het resulteerde o.a. in een open brief van 80 CEO’s aan de overheid in 2006, hetgeen leidde tot een akkoord over biodiversiteit tussen de IUCN-lid organisaties en werkgeversorganisatie VNO-NCW. In 2016 werd hij door dagblad Trouw uitgeroepen als de nummer 1 van Duurzame 100. In 2019 ontving hij de Groeneveldprijs voor duurzaam landschapsbeheer. Ferwerda is onder meer executive fellow Business & Ecosystems aan de Rotterdam School of Management – Erasmus Universiteit en speciale adviseur van de IUCN Commission Ecosystem Management (Zwitserland) en bestuurslid van Future for Nature foundation.

Prof. ir. Klaas van Egmond is als emeritus hoogleraar Milieukunde en Duurzaamheid verbonden aan de Universiteit Utrecht. Voordien was hij directeur Milieu van het RIVM en directeur van het Milieu- en Natuurplanbureau (thans PBL) en actief in adviserende en bestuurlijke functies ondermeer als kroonlid van de SER en (nog steeds) als bestuurslid van het NatuurCollege. Hij heeft zijn aanvankelijke natuurwetenschappelijke benadering van de milieu- en duurzaamheidsproblematiek steeds verder uitgebreid naar de sociaal-culturele en (als mede- initiatiefnemer van het Sustainable Finance Lab) de financieel-economische aspecten.


In 2011 ontwikkelden de Economy Transformers de zes sleutels voor transformatie afgelezen aan de praktijk van de radicale vernieuwers; Ik ben, Waarde, Eigendom, Organisatie, Relatie en Aarde. Nu is Economy Transformers uitgegroeid tot een school voor ondernemers die zoeken hoe zij met hun initiatief/bedrijf bij kunnen dragen aan deze nieuwe samenleving. Damaris verzorgt trainingen op het gebied van het vernieuwen van het eigendom van grond en kapitaal en het vernieuwen van onze arbeidsverhoudingen in een DeelGenootschap.
Daarnaast is ze schrijver van het boek Vrij, Gelijk & Samen en begeleid ze bedrijven en praktijkgroepen om tot in de juridische structuren nieuwe kapitaal en eigendomsverhoudingen vorm te geven. Daarbij is het uitgangspunt telkens ‘zo binnen- zo buiten’. Persoonlijke ontwikkeling en onze relatie met onszelf, de natuur en elkaar beter leren begrijpen is nodig om het aan de buitenkant in structuren anders vorm te geven. Economy Transformers noemt dit sterrenwerk (waar wil je naar toe, wat wil je doen, hoe begrijpen we mens en wereld) en aardewerk (het aangaan van de pijn, het verleden). Deze processen gaan in al hun trainingen hand in hand. Zij ziet het als haar roeping de vrij-gelijk-samenleving in Nederland en daarbuiten een stap dichterbij te brengen.
Kernteam


Nu biedt ze als programma-maker, trainer en coach transformatieve ervaringen in de natuur, die de basis vormen voor een regeneratieve, natuur-inclusieve cultuur. Ze werkt samen met onder andere de WUR, Staatsbosbeheer, Breda Hogeschool aan programma’s over de relatie tussen mens en natuur en over duurzaam leiderschap in tijden van (klimaat-) onzekerheid. Jaarlijks organiseert ze de iWeek: een jaarlijks keuzevak bij de WUR over ‘regeneratieve cultuur’.


Ir. Reineke is docent en onderzoeker bij de vakgroep Bos en Natuurbeleid (FNP) aan de Wageningen Universiteit. Na een bachelor Future Planet Studies (UvA, 2014-2017) en een master Forest & Nature Conservation (WUR, 2017-2019), is ze aan de WUR momenteel bezig met haar promotieonderzoek naar relationeel onderwijs in en met de natuur. Natuur College is hierin een belangrijke partner. Haar onderwijs en onderzoek is gericht op mens-natuur relaties en specifiek op natuurverbinding, perspectieven op natuur en reflectie op wie wij zijn als mens in de natuur. Ze zoekt naar onderwijsvormen waarbij de natuur onderdeel is van het klaslokaal en waar studenten kunnen verbinden met en reflecteren op (zichzelf in) de natuur. In het kader van haar promotie en de zoektocht naar deze relationele leervormen heeft ze in samenwerking met Natuur College de zomercursus Wild Perspectives opgezet voor studenten in Wageningen. Daarnaast is Reineke bestuurslid bij stichting Living Landscapes, actief buitensporter, bosbader en (hobby) (moes)tuinier.

Ir. David de Winter ondersteunt het NatuurCollege op belangrijke momenten. Hij is geo-psychiater in opleiding. Conceptueel denker, geograaf, creatief ondernemer. Msc Klimaatwetenschappen en choreograaf van het planetaire transformatiepatroon. Contextueel zeer verbonden met Noord-Holland, Amsterdam, Nederhorst den Berg, Hilversum, Hoorn en Wageningen. Gepassioneerd over ecosysteem vertalen naar brood en spelen. Dichter. Clown en oprichter van het kritisch/satirisch onderzoeksplatform ‘The Jester’. Mytholoog en novice in de religiewetenschappen. All-rounder in het samenstellen van natuurfilosofische collages en colleges. Oprichter en exploreler van de Rurale Universiteit Wageningen (RUW). Ontdekkern is omdenken. Linguist. Ik mag het allemaal meemaken. Viraal. Pagaan.
PS. Ik Ben opgenomen in het topklasje van Elon Musk. Psssst. ‘Niemand’ mag daar wat over weten.



Direct na zijn studie heeft Jeroen een aantal jaar bij lokatietheatergroep The Lunatics gewerkt. Daarna vertrok hij naar Kenia om de ontwikkelingsorganisatie Pamoja Child Foundation te ondersteunen. Weer terug in Nederland was hij werkzaam bij de grootste importeur van biologisch groente en fruit (Eosta) en vervolgens zes jaar als zelfstandig ondernemer (Solid Organic Link) met als specialisatie de import van biologisch groente en fruit uit Zuid-Europa. Ethisch zakendoen was en is altijd zijn uitgangspunt. In het verlengde hiervan is Jeroen zich met (onderzoeks)projecten in het kader van bos en bomen gaan bezighouden.